وبلاگ

پاور یا منبع تغذیه در کامپیوتر چیست؟

پاور یا منبع تغذیه در کامپیوتر چیست؟ - 1

پاور یا منبع تغذیه در کامپیوتر چیست؟

پاور یکی از مهم ترین سخت فزار های سیستم می باشد که نقش مهمی در کامپیوتر شما دارد ولی متاسفانه دیتای کمی در رابطه با این قطعه مهم هست و اطلاعات عموم راجب کارایی و نقش پاور و مدل های مختلف آن کم است برای همین زیاد به انتخاب درست یک پاور برای سیستم شان توجه نمی‌کنند و همین موضوع ممکن است برای سایر قطعات ایجاد مشکل کند.

حالا با پارس لند ای تی همراه باشید تا در این مقاله تخصصی به آن بپردازیم و تمامی اطلاعات لازم رو بدست بیاوریم.

همانطور که قلب، خون کافی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن را فراهم میکند، منبع تغدیه نیز توان مورد نیاز برای قسمت های مختلف سیستم را تامین می کند. بدون وجود یک منبع تغذیه مناسب بهترین قطعات کامپیوتری هم کارایی مناسبی نخواهند داشت پس همیشه سعی کنید قلبی مناسب برای سیستم خود انتخاب کنید تا قطعات سیستم شما به طور کامل از انرژی کافی بهره مند شوند.

وظیفه پاور کامپیوتر چیست؟

پاور برق را از یک پریز برق دریافت می کند و جریان را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند که این همان چیزی است که کامپیوتر به آن نیاز دارد. همچنین ولتاژ را به میزان کافی تنظیم می کند که به کامپیوتر اجازه می دهد بدون گرم شدن بیش از حد کار کند. منبع تغذیه جزء جدایی ناپذیر هر کامپیوتری است و باید به درستی کار کند تا بقیه اجزا کار کنند .

پاورها در چه حالت‌هایی طراحی و تولید می‌شوند

ماژولار: در این نوع طراحی کابل‌ها به‌طور کل از پاور جدا هستند.

نیمه ماژولار: در این نوع طراحی تنها کابل‌هایی که برای روشن شدن پاور لازم است به پاور متصل هستند.

غیر ماژولار: در این حالت که بیشتر درگذشته از آن استفاده می‌شد، کابل‌ها به‌طورکلی به پاور متصل می شدند.

اگر پاور نامناسبی روی سیستم بیندازیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ریست شدن مکرر

کاهش عمر قطعات کامپیوتر

روشن نشدن سیستم

هنگ کردن سیستم یا صفحه آبی

نکات مهم در انتخاب پاور چیست؟

یکی از اولین فاکتور ها در خرید پاور توجه به توان آن است که در تامین انرژی مورد نیاز سیستم نقش به سزایی دارد . توان خروجی پاور به دو صورت روی آن ثبت می شود :

الف) توان واقعی ( Real )

ب) توان حداکثری ( Peak )

توان واقعی به توانی گفته می شود که پاور بدون تحمل فشار در شرایط عادی قادر به تامین آن است ، اما توان حداکثر در حدود ۱ دقیقه می تواند در این توان فعالیت کند و بعد از آن از کار می افتد در کل حدود ۱۵۰ وات مابین توان واقعی و توان حداکثر تفاوت وجود دارد. به طور مثال پاوری باتوان ۵۸۰ وات دارای توان حداکثر ۷۳۰ وات است و توانایی تحمل بیش از این توان را نخواهد داشت پس همیشه سعی کنید در خرید پاور به میزان توان واقعی آن توجه کنید زیرا به عنوان ملاک قدرت اصلی و واقعی پاور شناخته می شود .

نکته : همیشه در خرید منبع تغذیه به این نکته توجه کنید که حداکثر توان واقعی پاور شما در حدود ۲۰ درصد بیشتر از توان مصرفی سیستم شما باشد زیرا این عامل باعث افزایش کارایی و همچنین ماندگاری سیستم و پاور در شرایط سخت کاری می شود . اما در صورتی که توان مصرفی سیستم شما بیشتر از توان واقعی باشد در شرایطی که سیستم به برق بیشتری برای پردازش های پیچیده نیاز داشته باشد ، منبع تغذیه برای تامین برق مصرفی تحت فشار قرار می گیرد و در این حالت ولتاژ های نامناسبی وارد سیستم می شود که باعث بروز مشکل در سیستم خواهد شد.

ورژن بندی پاور چگونه است ؟

پاور هم همانند بسیاری از قطعات سخت افزاری دارای ورژن بندی است و بر اساس این ورژن بندی قابلیت های آن تغییر می کند . در بازار کشور ما صحبتی از نسخه های مختلف پاور نمی شود به همین علت باید در خرید نسخه مناسب از پاور به ساختار پاور توجه کرد ، پاورهای امروزی که در بازار کشورمان وجود دارد دارای نسخه های ۲/۱ و ۲/۲ هستند این پاور ها دارای مشخصاتی مانند کانکتور برق ۲۴ پین برای تامین برق مادربرد ، وجود کانکتور PCI-E و تعدادی فاکتور های امنیتی جدید در ساختار خود هستند که باعث محافظت از سیستم می شود.

راندمان منبع تغذیه چیست؟

به یاد داشته باشید ، کار منبع تغذیه تبدیل برق AC از پریز برق شما به برق DC است که سایر اجزای شما می توانند از آن استفاده کنند. درجه راندمان صرفاً نیروگاهی است که به اجزای تقسیم شده توسط واتی که از سوکت دیواری تقسیم می شود. بنابراین یک منبع تغذیه 500W با راندمان 50٪ کارایی 1000W را برای رسیدن به اوج خروجی ترسیم می کند. در این مثال ، 500W دیگر به عنوان گرما در این فرآیند تبدیل می شوند. منبع تغذیه چقدر کارآمد نیز بستگی به درصد بار بارگذاری شده با امتیاز دارد ، بیشتر PSU ها با حداکثر کارآیی در حدود 50٪ بار یا 250 وات در این مثال کار می کنند.

منبع تغذیه با رتبه 80 پلاس به چه معنی است؟

80 پلاس صدور گواهینامه ای است که به این معنی است که منبع تغذیه حداقل 80٪ با بارهای 20٪ ، 50٪ و 100٪ کارآمد است. این بدان معنی است که یک PSU دارای امتیاز 500W 80 Plus حداکثر 625W را با بار 100٪ ترسیم می کند. به دلیل حق بیمه نسبتاً کم هزینه و مزایای آنها (در زیر مورد بحث قرار می گیریم) ، ما چیزی کمتر از 80 پلاس را توصیه نمی کنیم ، بنابراین حتما هنگام خرید PSU بعدی خود به دنبال این آرم باشید.

رتبه بندی برنز (Bronze)، نقره (Silver)، طلا (Gold)، پلاتین (Platinum) و تیتانیوم (Titanum) به چه معنی است؟

در طی چند سال گذشته ، رتبه بندی بهره وری فراتر از 80 پلاس گسترش یافته است که شامل (از حداقل تا کارآمدترین) رتبه های برنز (Bronze) ، نقره (Silver) ، طلا (Gold) ، پلاتین (Platinum) و تیتانیوم (Titanum) نیز می شود. در حالی که برنز ، نقره و طلا در بیشتر ساخت رایانه های شخصی رایج شده است ، رتبه بندی های پلاتین و تیتانیوم به طور کلی برای PSU های با ظرفیت بسیار بالا استفاده می شود که در سرورها مورد استفاده قرار می گیرند (جایی که چند درصد از امتیازها می تواند تفاوت بزرگی را برای ترسیم قدرت داشته باشد). یا PSU سرور. برای نمای کلی از حداقل کارایی برای هر امتیاز در بارهای اصلی ، به نمودار زیر مراجعه کنید .

مزایای استفاده از یک پاور خوب و کارامد چیست ؟

علاوه بر صرفه جویی در صورتحساب شما ، یک قاعده کلی این است که هرچه منبع تغذیه کارآمد تر باشد ، طول عمر و قابلیت اطمینان آن نیز بهتر است و در بیشتر مواقع ماندگاری رایانه یا سرور نیز بهتر است. به یاد داشته باشید که قبلاً بحث کردیم که وات از دست رفته از تبدیل AC به DC به عنوان گرما هدر می رود. هرچه منبع تغذیه کارآمدتر باشد ، گرمای بیشتری نیز به وجود می آورد. گرمای بیشتر به معنای فرسودگی بیشتر و ضعف بیشتر است. و اگر آن گرما به اندازه کافی شدید باشد تا بتواند ترمال ها را در کامپیوتر یا سرور به طور کلی افزایش دهد ، می تواند آن اجزای سازنده را نیز تخریب کند.

دیدگاهتان را بنویسید