وبلاگ

زمان پاسخگویی مانیتور یا Response Time چیست ؟

زمان پاسخگویی مانیتور یا Response Time چیست ؟ - 1

زمان پاسخگویی مانیتور یا Response Time چیست ؟

یکی دیگر از مسائل مهم و قابل اهمیت در هنگام خرید مانیتور ، توجه به زمان پاسخگویی مانیتور است.

به طور خلاصه و کلی Response Time یا همان زمان پاسخگویی مانیتور ، مدت زمانی را که رنگ ها از رنگی به رنگ دیگر تغیر کند و این زمانی که سپری می‌شود تا رنگی به رنگ دیگه عوض شود را زمان پاسخگویی می‌گویند.

واحد اندازه گیری زمان تغیر رنگ ها را بر حسب میلی ثانیه محاسبه می‌کنند که در حالت عادی بین مانیتور های LCD تقریبا بین ۱۰ میلی ثانیه تا ۱ میلی ثانیه متغیر است و بستگی به آن مانیتور دارد.

هرچه این زمان تاخیر کمتر و عدد کوچیک تری داشته باشد بهتر است. یعنی مانتیوری که Response Time آن ۱ میلی ثانیه است به مراتب خیلی بهتر از مانیتوری است که ۱۰ میلی ثانیه زمان پاسخگویی آن است.

البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که تاثیر Response Time به چشم نمی‌آید و برای کسانی که مانیتور را برای کارهای عادی و روزمره انتخاب کردند اصلا این مورد قابل اهمیت نیست فقط کسانی که بازی های کامپیوتری آنلاین انجام می‌دهند این مسئله مهم و قابل اهمیت است به یاد داشته باشید که برای اینکه تاثیر Response Time را در بازی های آنلاین ببینید نیاز به این دارید که کیفت اینترنت خوبی داشته باشید و از پینگ پایینی بهره برده باشید.

 

نرخ به روز رسانی تصویر چیست؟

نرخ به روز رسانی یا رفرش ریت (Refresh Rate) تعداد دفعاتی است که تصویر نمایشگر در یک ثانیه به روز می‌شود. این ویژگی به افتخار فیزیکدان “هاینریش هرتز” با واحد هرتز شناخته می‌شود. به زبان ساده، اگر مانیتوری دارای نرخ به روز رسانی 120 هرتز باشد، تصویر 120 بار در ثانیه به روز می‌شود. در نتیجه نمایشگر حرکات روان و واقعی‌تری را نشان می‌دهد. برای یک گیمر نرخ به روز رسانی بالا یک مزیت محسوب می‌شود و گرافیک بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در نتیجه بازی لذت بخش و هیجان انگیزتری را تجربه می‌کند.

صفحه نمایش‌هایی با نرخ به روز رسانی پایین مثلاً کمتر از 60 هرتز، تصویری غیر قابل تشخیص همراه با سوسو زدن نشان می‌دهند و در نهایت بعد از مدت کوتاهی باعث خستگی چشم می‌شود.

در حال حاضر مانیتورهایی با نرخ به روز رسانی 244 هرتز بسیار مناسب و فوق‌العاده می‌باشند. اگر به دنبال مانیتوری برای گیمینگ هستید، این مقدار از رفرش ریت برای شما بسیار کاربردی است.

 

چگونه نرخ به روز رسانی بالا بر روند بازی تأثیر می‌گذارد؟

نرخ به روز رسانی بالا (مثلاً 144 هرتز) نسبت به نرخ به روز رسانی پایین (مثلاً 60 هرتز) دارای 3 مزیت است:

وضوح حرکتی بهبود یافته

کاهش هاله (Ghosting) و پارگی تصویر

پاسخ‌گویی بهتر

 

آیا نرخ به روز رسانی بالا بر روند بازی تاثیر می‌گذارد؟

اگر می‌خواهید به سراغ بازی‌هایی مثل Candy Crush و یا Subway Surf بروید، نیازی به نرخ به روز رسانی بالا مثلاً 120 هرتز ندارید. اما اگر گیمری هستید که ساعت‌ها پشت مانیتور خود می‌نشینید و در بازی‌های سرعتی و جنگجویانه حرفه‌ای عمل می‌کنید، مانیتوری با حداقل نرخ به روز رسانی 120 هرتز یا 144 هرتز مناسب شما می‌باشد.

تا زمانی که تجربه‌ی استفاده‌ی از مانیتور با نرخ به روز رسانی 120 هرتز به بالا را نداشته باشید، متوجه تفاوت بین رفرش ریت 60 هرتز و 144 هرتز نخواهید شد. اگر از مانیتوری با رفرش ریت 144 هرتز برای یک بازی جنگی و سرعتی استفاده کرده باشید، حتماً متوجه این تفاوت شده‌اید. از حرکت نشانگر ماوس روی صفحه نمایش گرفته تا وضوح و روان بودن تصویر، همه در دو مانیتور با نرخ به روز رسانی 60 هرتز و 144 هرتز متفاوت خواهند بود.

 

تفاوت‌های مانیتور خمیده با مانیتور تخت

تفاوت ظاهری مانیتور خمیده با مانیتور تخت واضح و مشخص است؛ اما، آیا این دو مانیتور از نظر تکنولوژی و فناوری‌های به کار رفته نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؟

 

در جواب این سوال باید بگوییم که علیرغم آن چه اغلب افراد فکر می‌کنند، تفاوت میان صفحه نمایش‌های منحنی با صفحه نمایش‌های تخت به ظاهر آن‌ها خلاصه می‌شود و از نظر ساختاری و فناوری‌هایی مانند: فرکانس نوسازی، زمان واکنش‌دهی، کاهش نورهای مزاحم و غیره هیچ تفاوتی میان این دو مانیتور نیست. با این وجود همین تفاوت ظاهری کوچک باعث خواهد شد که مانیتورهای Curved تجربه کاربری بسیاری بهتری را ایجاد کنند.

تفاوت مهم دیگری که میان این دو مانیتور وجود دارد به نسبت نمایش تصویر آن‌ها برمی‌گردد. البته این تفاوت از همان طراحی ظاهری نشات می‌گیرد. مانیتورهای تخت معمولا تصاویر را با نسبت 16:9 یا 16:10 نمایش می‌دهند. این موضوع باعث خواهد شد که تصاویر با ارتفاع و عرض متناسب دیده شوند. در مانیتورهای خمیده؛ اما، تصاویر با نسبت‌های متفاوتی به نمایش گذاشته می‌شوند. این مانیتورها می‌توانند تا نسبت تصویر 32:9 را داشته باشند. این نسبت باعث خواهد شد که تصاویر بسیار عریض‌تر از قد خود به چشم بیایند و اطلاعات بیشتری در هر ثانیه روی صفحه نمایش به کاربر نمایش داده شود. به همین دلیل است که به گیمرها و گرافیست‌ها توصیه خواهد شد از مانیتورهای منحنی به جای خمیده استفاده کنند، البته اگر با اشغال شدن فضای بیشتری از میز خود توسط این مانیتورها مشکلی نداشته باشند.

 

مزیت‌های نمایشگرهای منحنی

خلق تجربه کاربری بهتر

ما انسان‌ها در دنیای واقعی خود همه چیز را به صورت سه بعدی می‌بینیم. مانیتورهای تخت این قابلیت را ندارند که تصویری سه بعدی به ما ارائه دهند و هر آن چه در این صفحه نمایش‌ها دیده می‌شود، تخت و دو بعدی است؛ در صورتی که، مانیتورهای خمیده بعد سوم را نیز به نمایش می‌گذارند و از این رو آن چه در مانیتورهای منحنی دیده می‌شود، واقعی‌تر و ملموس‌تر خواهد بود و این همان دلیلی است که حس و تجربه کاربری بهتر را رقم می‌زند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید