وبلاگ

انواع سوئیچ مکانیکال

انواع سوئیچ مکانیکال - 1

در کیبوردهای ساده یا اصطلاحا مِمبرِین، دو لایه‌ی پلاستیکی با برخورد به یک‌دیگر یک سیگنال الکتریکی به سیستم ارسال می‌کنند تا کلیدی که فشار داده‌اید عمل کند. حکایتِ کیبوردهای مکانیکال اما کاملا متفاوت است. در این کیبوردها یک قطعه‌ی مکانیکیِ کاملا مجزا زیر هر کلید قرار گرفته است، و حسی شبیه به ماشین‌های تایپ قدیمی دارد. اضافه کردن سوییچ به ساختار کیبورد به آن هویت داده و میزان فشار،‌ صدای هر کلید و سرعت عملکرد آن را تنظیم و کنترل می‌کند. همچنیم دقت کار را بالا برده و ریسک خطا را کمتر می‌کند.

ساختارهای اساسی سوئیچ مکانیکال

دو اصطلاح خطی (Linear) و لمسی (Tactile) هنگام بررسی کیبوردهای مکانیکال زیاد به چشم‌تان خواهد خورد. این‌ها درواقع دو نوع اصلی سوییچ‌های مکانیکال هستند و تقریبا تمام کیبوردهای مکانیکالی که می‌بینید در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند.

به بیان ساده، در سوییچ‌های خطی برای اِعمال دستور کلید باید تا انتها فشار داده شود. سپس می‌توانید انگشت خود را برداشته و کلید دیگری را فشار دهید. سوییچ‌های لمسی به این صورت عملا می‌کنند که تنها بعد از رسیدنِ کلید به نیمه‌ی مسیر خود، دستور عمل خواهد کرد. پس از آن می‌توانید کلید را تا انتها فشار دهید یا انگشت خود را از روی کلید بردارید.

سوئیچ‌های چِری

انواع سوئیچ مکانیکال - 2چِری ‌اِم‌ایکس (Cherry MX) یکی از مشهورترین و شناخته‌ شده‌ترین نام‌ها و به نوعی یک استاندارد در عرصه سوییچ‌های مکانیکال محسوب می‌شوند. سوییچ‌های چِری به قدری معتبر هستند که اگر کمپانی دیگری بخواهد برای کیبورد خود سوییچ تولید کند، درواقع باید تمام تلاشش را به کار بگیرد که به کیفیتِ‌ این سوییچ‌ها نزدیک شود! آن‌چه که سوییچ‌های چری را متمایز و مشهور کرده است سادگی در ساختار و در این حال اصالت، کیفیت و دوامِ بالایی مهندسیِ آلمانی است.

سوییچ‌های چِری در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام نام یک رنگ (مثل آبی، قرمز، مشکی و ..) را به خود گرفته‌اند.

Cherry MX Red: این سوییچ‌ها از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوییچ‌های چِری هستند. سوییچ‌های چری رِد از نوع خطی بوده و احتیاج به 45g فشار دارند تا عمل کنند. روان بودن و نرم بودن این سوییچ‌ها باعث شده که هم برای گیم و هم برای تایپ کردن بسیار مناسب باشند. سوییچ‌های رِد بسیار کم صدا هستند – خصوصا مدل سایلنتِ آن – و برای محیط‌های شلوغ که نمی‌خواهید صدای کیبورد دیگران را آزار دهد طراحی شده‌اند.

Cherry MX Black: این سوییچ‌ها از لحاظ ساختار و همچنین خطی بودن بسیار شبیه به سوییچ‌های رِد هستند فقط با این تفاوت که برای اِعمال دستور به 65g نیرو نیاز دارند، در نتیجه کمی سِفت‌تر هستند. سوییچ‌های بلَک نیز مانند رِد دارای مدل سایلنت هستند.

Cherry MX Brown: سوییچ‌های براون جزو محبوب‌ترین سوئیچ‌های مکانیکال دنیا محسوب می‌شوند. فشار مورد نیاز برای این سوییچ‌ها 45g بوده و کار با آن‌ها حس بسیار خوبی دارد. این سوییچ‌ها کم صدا بوده و بعد از فشار داده شدن به سرعت به جای خود برمی‌گردند.

Cherry MX Blue: این سوییچ‌ها حس “کلیکی” دارند و سر و صدای زیادی تولید می‌کنند، چیزی شبیه به ماشین‌های تایپ قدیمی. سوییچ‌های کلیکی و پر سر و صدا میان برخی از گیمرها بسیار محبوب است و برخی دیگر نیز استفاده از چنین سوییچ‌هایی را دوست ندارند. نیروی مورد نیاز برای این سوییچ‌ها 45g است.

Cherry MX Silver: این سوییچ‌ها بر اساس نیاز گیمرها ساخته شده‌اند و سرعت بسیار بالایی دارند. مانند سوییچ‌های رِد، سوییچ سیلور نیز دارای نیروی 45g بوده و دارای ساختار خطی هستند. اما بر خلاف سوییچ رِد که از 2 میلی‌متر مصافت برای اِعمال دستور استفاده می‌کنند، تنها 1.2 میلی‌متر فاصله داشته و در نتیجه بسیار سریع هستند. سوییچ‌های سریع سیلور برای بازی‌های MOBA (مانند League of Legends, Dota 2) و MMO (مانند WoW, Star wars) بسیار مناسب است.

چِری مدل‌های دیگری نیز دارد – مانند Cherry MX Green حتی از نوع Blue نیز کلیکی‌تر و پُرصدا‌تر هستند – اما به اندازه‌ی مواردی که در بالا نام بردیم رایج نیستند.

سوئیچ‌های ریزر

Razer yellow and green mechanical switchesاز سال 2014 تا کنون کمپانی ریزر (Razer) برای کیبوردهای خود سوییچ تولید کرده است. سوییچ‌های ریزر بسیار سریع و راحت بوده و طبق ادعای خود ریزر از سوییچ‌های چِری نیز مقاوم‌تر است.

Razer Green: سوییچ‌های ریزر گرین کلیکی و پرصدا هستن و از این لحاظ به سوییچ‌های چِری بلو شباهت دارند. نیروی لازم برای تحریک این کلیدها 50g بوده و سریع عمل می‌کنند.

Razer Orange: این سوییچ‌ها کم صداتر از نوع گرین بوده و دارای نیروی 45g هستند، لمسی و به قدری کافی محکم بوده اما صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

Razer Yellow: این سوییچ‌ها از ابداعات جدیدتر ریزر بوده و بر خلاف دو مدل قبلی از ساختار خطی استفاده می‌کنند. همچنین دارای نیروی 45g هستند و بیشتر برای شوتر بازها طراحی شده‌اند.

سوییچ‌های Logitech Romer-G

logitech g512 with romer g mechanical switches

کمپانی مشهور لاجیتک برای برخی از کیبوردهای خود از سوییچ چری اِم ایکس و برای برخی دیگر از مدل‌ها از سوییچ‌های اختصاصی خود با نام رُمرجی استفاده می‌کند. بر خلاف چِری که تایپیست‌ها را نیز در نظر گرفته، لاجیتک سوییچ‌های خود را به صورت اختصاصی برای گیمرها طراحی کرده است. سوییچ اختصاصی از نیروی 45g استفاده می‌کنند و به چِری براون شبیه هستند،‌ اما سریع‌تر عمل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید