وبلاگ

سرعت و تایمینگ رم چیست؟

سرعت و تایمینگ رم چیست؟ - 1

سرعت و تایمینگ رم چیست؟

بعد از حجم و نسل رم، مهمترین مورد در مشخصات فنی رم، سرعت و تایمینگ (cl) هستند. سرعت همانطور که از اسمش می‌توان حدس زد، به سرعت انتقال داده بین سی‌پی‌یو و رم اشاره دارد (به هر بار تکرار این روند یک سایکل می‌گویند). به طور دقیق به تعداد دفعاتی اشاره دارد که داده‌ها بین سی‌پی‌یو و رم جابجا می‌شوند و هر چه سرعت رم بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری در اختیار سی‌پی‌یوی ما قرار می‌گیرد و در نتیجه سیستم سریع‌تری در اختیار داریم.

تایمینگ یا cl به معنی تاخیر یا لیتنسی است و به تعداد دفعاتی اشاره دارد که رم باید سایکل خودش را تکرار تا یک کار خاص را بتواند انجام دهد. پس هر چه این عدد کمتر باشد، بهتر است. البته به این نکته هم باید اشاره شود که تایمینگ به تنهایی مشخص نمی‌کند که یک رم خوب است یا بد و سرعت، مهمتر از تایمینگ است.

حالا که می‌دانیم این مشخصات فنی به چه چیزی اشاره دارد، باید بدانیم که تاثیرشان روی عملکرد سیستم چقدر است. باید بگویم که کمتر از آنکه فکرش را بکنید. به گونه‌ای که خریدن رم با بیشترین سرعت قابل پشتیبانی توسط سی‌پی‌یو و مادربورد معمولا اشتباه است و پول هدر می‌رود. اما چرا؟

بیشتر شدن سرعت از یک مقدار خاص (به سی‌پی‌یو، مادربورد و اپلیکیشن در حال استفاده بستگی دارد.) تاثیری روی عملکرد سیستم دسکتاپ ما نمی‌گذارد. این مورد را می‌توان با اورکلاک کردن رم در بایوس تست کرد. مثلا اگر ما با افزایش ولتاژ و سرعت رم، آن را ۲۰ درصد اورکلاک کنیم، تغییری که در عملکرد ایجاد می‌شود خیلی کمتر از این مقدار است.

اما در بحث سرور اوضاع فرق دارد و رم با سرعت بیشتر می‌تواند بهتر نیاز دیتاسنترها را برطرف بکند. یکی از دلایلش استفاده از رم به عنوان حافظه کش برای سی‌پی‌یو است که سرعت در این استفاده تاثیر خیلی زیادی دارد.

مورد بعدی هم مربوط به زمانی می‌شود که سی‌پی‌یوی شما گرافیک آنبورد داشته باشد که پردازنده گرافیکی اصلی سیستم شما هم هست. گرافیک‌های آنبورد برخلاف کارت گرافیک‌ها که vram دارند، خودشان حافظه رم ندارند و از همان رم سی‌پی‌یو برای پردازش محاسبات استفاده می‌کنند. در این مورد هم استفاده از رم با سرعت بالاتر تاثیر زیادی در افزایش عملکرد کلی سیستم دارد.

در آخر باید بگوییم که استفاده از رم با سرعت فوق‌العاده بالا فقط در زمان‌های خاصی بصرفه است و اگر بیشترین سرعت رم نداشته باشیم و بجایش کارت گرافیک قدرتمند و حافظه سریعی داشته باشیم، تاثیر مثبت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید