وبلاگ

تفاوت موس گیمینگ و عادی

تفاوت موس گیمینگ و عادی - 1

ممکن است به نظر برسد که یک ماوس گیمینگ و یک موس معمولی تقریباً یکسان هستند. اما، تفاوت‌های ظریفی بین آن‌ها وجود دارد که اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام گزینه برای شما بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت ماوس گیمینگ و عادی

تفاوت ماوس گیمینگ با ماوس معمولی در این است که ماوس گیمینگ حساس تر و پاسخگوتر است و به طور کلی کلید های بیشتری نسبت به یک ماوس عادی دارد. همچنین از نظر ارگونومی و ساخت، راحت تر خواهد بود و احتمالاً دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

وضوح عملکرد یا DPI

DPI یا Dots Per Inch اندازه‌گیری دقت ماوس شماست. هرچقدر که DPI ماوس شما بیشتر باشد، زمانی که ماوس خود را حرکت می‌دهید، نشانگر ماوس بیشتر حرکت می‌کند. تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی در این است که ماوس‌های گیمینگ دارای DPI بالاتری هستند تا دقت بیشتری در ردیابی خود داشته باشند.

به عنوان مثال لاجیتک در ماوس‌های گیمینگ گران‌قیمت خود از سنسور لاجیتک HERO استفاده می‌کند که بازه DPI 100 تا 16000 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین برخی از ماوس‌های گیمینگ دارای دکمه‌‌های تنظیم DPI هستند یا حتی دارای دکمه‌ای به نام Sniper Button هستند که با فشار آن‌ DPI ماوس به کمترین میزان خود می‌رسد تا در هنگام شلیک با اسنایپر حداکثر دقت را داشته باشد.

البته در ماوس‌های گیمینگ ارزان قیمت به دلیل عدم استفاده از سنسورهایی که توانایی ردیابی با رزولوشن بالا را دارند برای افزایش DPI یا احساس افزایش DPI در کامپیوتر به صورت نرم‌افزاری حرکت ماوس را شتاب می‌دهند تا نشانگر ماوس شما سریع‌تر حرکت کند.

با وجود آن که این کار سرعت حرکت ماوس را افزایش می‌دهد و تا حدودی شبیه به داشتن DPI بالا است اما دقت خوبی ندارد و باعث افت عملکرد شما در بازی‌های رقابتی به دلیل کاهش دقت می‌شود.

کلید های بیشتر (کلیدهای ماکرو)

بسته به اینکه کدام ماوس گیمینگ را انتخاب می کنید، این احتمال وجود دارد که یک ماوس گیمینگ کلید های بیشتری نسبت به یک ماوس معمولی داشته باشد. بهترین مثال احتمالاً Logitech G600 است که دارای تعداد زیادی دکمه مختلف در کنار ماوس است.

همانطور که می بینید، تعداد زیادی دکمه مختلف در موس G600 لاجیتک وجود دارد. اگر قبلاً از ماوس گیمینگ استفاده نکرده‌اید، این موضوع می‌تواند نیازمند یادگیری باشد، بنابراین برای مدتی با آن تمرین کنید تا زمانی که به آن عادت کنید. با این حال، تعداد کلید‌های ماوس گیمینگ متفاوت است، و این تنها چیزی نیست که ماوس گیمینگ را از یک ماوس معمولی متمایز می‌کند.

ارگونومی و شخصی سازی

ارگونومی و نحوه طراحی شکل ظاهری ماوس نیز از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

از آنجایی که شما ساعت‌ها ممکن است غرق بازی‌های ویدئویی شوید، حس راحتی و لذت بخش بودن این ساعات از اهمیت زیادی باید برخوردار است.

بهترین ماوس‌های حال حاضر بازار مانند ماوس Logitech G903 این قابلیت را به شما می‌دهند که اجزای سازنده آن مانند تعداد دکمه‌ها و وزن ماوس را بر اساس نیازتان تغییر دهید.

بسیاری از ماوس های موجود علاوه بر دکمه‌های کلیک راست و چپ دارای دکمه‌های قابل تنظیم نیز هستند تا دستورات کلان برای انتخاب سریع اسلحه و غیره را برنامه ریزی و در دسترس قرار دهید تا در زمانی که به آن‌ها نیاز دارید به دنبال آن‌ها روی کیبورد خود نباشید. این قابلیت ویژه در بازی‌های استراتژی که در کمترین زمان باید بهترین انتخاب را داشته باشید به بهترین نحو به کمک شما می‌آیند.

همچنین می‌توانید تا روی این دکمه‌ها مجموعه دستور چند دکمه که با عنوان دکمه ماکرو شناخته می‌شود را تنظیم کنید.

دکمه ماکرو دکمه‌ای است که شما نه تنها می‌توانید دستور آن را تغییر دهید، بلکه می‌توانید تا ردیفی از دکمه‌ها را که ممکن است عملیات خاصی را در بازی انجام می‌دهند را بر روی یک دکمه تنظیم کنید تا نه تنها یک دستور خاص را در دسترس‌تر داشته باشید، بلکه بتوانید این دستور چند دکمه‌ای را تنها با فشار یک دکمه فعال کنید.

دوام

هنگامی که یک ماوس گیمینگ را در نظر می گیریم، می بینیم که آنها معمولاً از مواد مشابه با یک ماوس معمولی ساخته می شوند. با این حال، ماوس‌های گیمینگ طوری طراحی شده‌اند که برای مدت طولانی دوام می‌آورند، مخصوصاً وقتی پولی را که باید برای آن ها پرداخت کنیم، در نظر بگیریم. بنابراین، اگر به دنبال ماوسی هستید که برای شما مدت طولانی دوام بیاورد، ممکن است یک موس گیمینگ بهترین گزینه باشد.

سفارشی سازی

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد ماوس های گیمینگ در نظر بگیرید این است که معمولاً می توانید کلید های ماوس را سفارشی کنید. این بدان معناست که می‌توانید دکمه‌های فرعی را متناسب با تکنیک بازی خود تغییر دهید، که مزیت بزرگ استفاده از موس گیمینگ است.

به طور کلی، اگر به دنبال ماوسی هستید که عملکرد بهتری نسبت به یک ماوس عادی داشته باشد، یک ماوس گیمینگ سرمایه گذاری عاقلانه ای است. اگرچه آنها برای استفاده روزمره ضروری نیستند، اما اگر به دنبال یک ماوس با کیفیت بالا هستید، در واقع می توانند سرمایه گذاری خوبی باشند البته همچنان می توانید از ماوس گیمینگ برای کارهای روزمره نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید