وبلاگ

Nvidia DLSS چیست؟

Nvidia DLSS چیست؟ - 1

Nvidia DLSS از مزیت‌های بازی روی کامپیوتر، شخصی سازی گسترده بازی‎هاست و فناوری DLSS نیز یکی از این  شخصی سازی‌ها به حساب می‌آید.

تنظیمات بی‌شمار شخصی سازی روی کامپیوتر به شما کمک می‌کند تا به تعادل مناسبی از رزولوشن و فریم ریت بسته به سخت‌افزار کامپیوترتان دست پیدا کنید.

فناوری یادگیری عمیق نمونه برداری ممتاز (به طور مخفف DLSS) از کمپانی انویدیا (Nvidia) نوعی تکنیک تفسیر ویدیو است که به شما کمک می‌کند بدون قربانی کردن کیفیت

بصری خاصی، فریم ریت خود را بالا ببرید. در ادامه با بررسی فناوری DLSS با ما همراه باشید.

Nvidia DLSS Nvidia DLSS چیست؟

کمپانی انویدیا در ایونت CES سال 2019 تکنولوژی خاص و جدیدی تحت عنوان DLSS را معرفی کرد.

فناوری DLSS با رندر کردن بازی در رزولوشن پایین‌تر، فشار وارده بر کارت گرافیک‌تان را کاهش می‌دهد و سپس تصویر را روی روزولوشن بومیتان‌ و با کمک هوش مصنوعی، بازسازی می‌کند.

این فناوری Nvidia DLSS تنها دو مشکل دارد:

اول این‌که این فناوری توسط هر بازی پشتیبانی نمی‌شود.

دوم این‌که بر عکس فناوری سوپر رزولوشن FidelityFX از کمپانی AMD (به طور مخفف FSR) و سایر اشکال Anti-Aliasing، این فناوری راه‌کاری سخت‌افزاری بوده که نیازمند

کارت‌های گرافیک RTX از کمپانی Nvidia است.

در حالی که فناوری Reflex کمپانی Nvidia راه زیادی برای ایجاد مزیت رقابتی در بازی های اکشن اول شخص طی می‌کند، فناوری DLSS نوآورانه‌ترین ویژگی این کمپانی در

سال‌های اخیر است.

این فناوری، در ابتدا در اصل برای این ساخته شده‌بود که با کاهش مشکلات عملکردی که فناوری Ray Tracing ایجاد می‌کرد، دسترسی به این فناوری را آسان‌تر کند.

اما از آن زمان تاکنون هویتی مستقل برای خود ساخته و اخیرا شاهد حضور مستقل نسخه دوم فناوری DLSS در بازی‌ها هستیم.

Nvidia DLSS

حالا این تکنولوژی چیست و دقیقا چکاری میکند و چه تاثیری در بازی ها و رندر آن‌ها دارد ؟

با پارس لند ای تی همراه باشید تا باهم نگاه دقیقی به قابلیت های جدید کارت گرافیک های انویدیا داشته باشیم

DLSS دقیقا چیست؟

واژه DLSS یا به عبارت دقیق تر Deep learning Super-sampling است که به مفهومِ نمونه برداریِ تصاویر با کمکِ یادگیریِ عمیق در واحدِ هوش مصنوعی است .

این تکنولوژی به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش اول یعنی “دیپ لِرنینگ : با مفهومی به مراتب پیچیده‌تر و عمیق‌تر طرف هستیم.

به بیان ساده، دیپ لرنینگ (یا یادگیری ماشین) یعنی حجم عظیمی از محاسبات کامپیوتری که روی سخت افزارهای قدرتمند اجرا شده و به مرور زمان بهتر و بهتر می‌شوند.

واژه “لرنینگ” این جا به معنای یادگیری به شکل معمول کلمه (آن طور که در مورد ما انسان‌ها به کار می‌رود) نیست.

درواقع ماشین این جا لزوما چیز جدیدی یاد نمی‌گیرد، بلکه با تکرار همان الگوها محاسبه‌ها را هر بار بهتر و بهتر انجام می‌دهد.

بخش دوم یعنی سوپر سمپلینگ : چیزی است که همین حالا هم روی بسیاری از بازی‌ها اجرا می‌شود.

این قابلیت در واقع بازی‌ها را روی رزولوشنی بالاتر از آن چه که مانیتور شما پشتیبانی می‌کند رندر می‌گیرد.

این امر شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما در حقیقت می تواند بسیار مفید باشد، و کمک می‌کند که لبه‌های اشیا در گرافیکِ چند وجهی (پولیگانی) نرم‌تر و بهتر به نظر برسند.

همین حالا هم کارت گرافیک‌های انویدیا و اِی اِم دی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، و برای بسیاری از بازی‌های پی‌سی نیز این امر تعریف شده‌ است.

سیستم دی اِل اِس اس انویدیا درواقع قابلیت سوپر سمپلینگ را دوباره و دوباره برای یک بازیِ خاص روی دیتاسنترهای بزرگ خود به کار می‌برد،

و در نتیجه بهترین راه برای نرم کردن لبه‌ها در بازی را با تکرار پرداش گرافیکِ بازی می‌یابد.

قسمتِ دیپ لرنینگ این جاست که خود را نشان می‌دهد، و با تکرار رند بازی در حقیقت سیستم دی ال اس اس راهی ایده آل برای گرفتن بهترین خروجی از گرافیک بازی می‌یابد.

 Nvidia DLSS و حالا سوال اینجاست که این تکنولوژی چطور به اجرای سریع بازی ها کمک می‌کند ؟

سیستم دی ال اس اس به طور کلی سطح گرافیکِ بازی را افزایش می‌دهد، خصوصا اگر آن را با قابلیت رِی تریسینگ (Ray-Tracing) انویدیا اجرا کنید.

همان طور که می‌دانید، ری تریسینگ باعث می‌شود تا انعکاس و پخش نور و کیفیت سایه‌ها بهتر شود، روشی که در نهایت به نتایجی حیرت انگیز منجر می‌گردد.

اما متاسفانه ری تریسینگ بار سنگینی نیز برای هسته پردازش گرافیکیِ سیستم دارد، باری چنان سنگین که اغلب باعث می‌شود تا بازی‌ها، حتی با استفاده از قوی‌ترین

سیستم‌ها نیز نتوانند به نرخ فریم 60 برسند.

سیستم دی دی ال اس اس با پیشرفتی که از طریق محاسبات از پیش انجام شده‌ی خود در گرافیک بازی به وجود می‌آورد، می‌تواند اجرای بازی‌هایی که از قابلیت RTX (ری

تریسینگ انویدیا) پشتیبانی می‌کنند را سریع‌تر و راحت‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید